Thursday, August 4, 2011

Saya nak jadi imam, teacher.

Salam Ramadhan 4.

Semalam aku ganti tusyen untuk student darjah 1. Subjek cam biasa sains dan math. Mengajar budak-budak darjah satu sangat mencabar minda. Sangat dan sangat.

Lepas da abis mengajar dan wat latihan sume, sementara nak balik aku pun saje-saje la borak-borak ngan student. Sebab depa banyak cakap kan, aku ajak la borak yang agak bermanfaat sket.

Soalan biasa seorang guru terhadap anak muridnya “Nanti besar kamu nak jadi apa?”. Hekhek (nampak sangat xtau nak tanye ape kan).

“Saya nak jadi cikgu!”

“Saya nak jadi doktor!”

“Saya nak jadi askar!”

“Saya nak jadi saintis!”

“Saya nak jadi bisnesmen!”



Tetibe aku terlihat seorang student tu duk diam je. Die tengok ja kawan2 die yang lain, aku akui dia agak bijak budaknya. “Ilhan, kamu nak jadi apa nanti besar?” aku bertanya.

Dia senyum lalu berkata “Saya nak jadi imam, teacher. Kalau xdapat jadi imam, saya nk jadi ustaz, teacher”. Kagum aku tiba-tiba. Bayangkan budak sekecil itu boleh bercita-cita sedemikian. Bukan senang nak cari di kalangan kanak-kanak malahan zaman sekarang. Biasanya kanak-kanak sekecil itu akan bercita-cita yang gah sebagaimana kawan-kawannya.


Bila aku balik rumah, aku asyik teringat je kejadian tersebut. Aku berdoa semoga aku juga akan dikuriakan seorang anak yang bjak seperti itu dan bercita-cita setinggi itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...