Friday, August 20, 2010

sempurna yang tidak sempurna~~

This entry was taken from my readings..

Terdapat sepasang kekasih yang telah lama menyulam cinta. Suatu hari mereka nekad bernikah. Dalam suasana gilang gemilang Si suami dengan tuxedo dan si isteri dengan gaun putihnya. Mereka memeterai ikatan bersama.

Seteleh beberapa lama bernikah. Pada suatu malam, dengan manjanya si isteri menunjukkan 1 majalah kepada si suami. Dalam majalah tersebut tercatat cara mengukuhkan ikatan sebuah perkahwinan. Lalu si isteri menyuarakan pendapat untuk mengikuti cara yang dinyatakan. Caranya adalah mereka mesti menyenaraikan apa perkara atau perangai atau tindakan pasangan mereka yang tidak mereka sukai. Setelah disetujui oleh kedua2 pihak, mereka pun berpisah tempat tidur untuk menyenaraikan perkara2 tersebut.

Pada keesokkan harinya, ketika sarapan pagi, kedua2 mereka telahpun bersedia untuk memberitahu apa yg telah disenaraikan. Lalu si isteri bersuara

"abg, izinkan saya membaca dahulu apa yg telah saya senaraikan"

Si suami menggangguk. Dengan bangganya, si isteri memubuka 3 helai kertas yg ditulis diatasnya senarai2 tersebut. Si isteri memulakan bacaannya..Sedang dia membacanya, air mata si suami mengalir. si isteri bertanya: "kenapa abang menangis? Haruskah saya berhenti membacanya?"
kata si suami: "xpe sayang, teruskan"
Lalu si isteri meneruskan sehingga selesai membaca ketiga2 helai kertas itu kemudian berkata: "sekarang giliran abang"

si Suami tersenyum. Dibukanya kertas senarai tersebut dan dihulurkan kepada si isteri. "abang tidak senaraikan apa2. bagi abang sayang yang terbaik dan paling sempurna sebab itu abang memilih sayang dan abang tidak berniat langd=sung untuk mengubah apa2 yang ada pada sayang"

Lalu air mata si isteri mengalir. "maafkan saya abang"

p/s: terimalah pasangan kamu seadanya dia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...