Sunday, June 27, 2010

DIA MENCORAKKAN WARNANYA


Kulihat dia masih disitu, dilorong itu. Lorong itu masih begitu.. sunyi dan gelap tanpa kasih dan sayang. Sudah lama aku memerhatikannya. Namun dia masih disitu. Matanya tergambar sebuah penantian. Dikeningnya terlukis sebuah kekesalan dan senyumannya tidaklah semanis dulu. Apakah yang disembunyikannya? aku masih lagi mencari jawapannya yang nyata. Kehidupan ini tidaklah semudah yang dijangka dan tidak pula sesukar yang kita fikirkan. Namun hidup ini perlu ada perjuangan. Perjuangan kita belum selesai sebelum kita berada disisiNya.

Semalam dia masih disitu. Masih lagi disitu tertunduk dan tidak pernah mendongak. mungkinkah dia pernah rebah dalam perjalanannya? Ataupun tak lagi rela untuk melangkah ke garis penentuan. Lorong itu masih di hadapannya, walaupun gelita namun jelas kelihatan garis putihnyayang amat panjang.

Kemudian dia diarahkan untuk meneruskan langkah. Dengan satu arahan yang nyatanya tegas. Dia berpaling kearahku seolah2 meminta sesuatu. Namun mulutnya telah terkunci rapat membuatkan dia tidak dapat bersuara. Setelah itu, kusaksikan air matanya deras berderai membasahi wajahnya yang menyimpan seribu misteri itu. "apakah yang ingin diberitahu olehnya?" aku tertanya dan masih lagi terkaku di situ. Dia semakin galak dengan esak tangisnya.

Tanpa mendengar esak tangisnya, tanpa mendengar raungannya, dia terus disebat dan disebat dan disebat, lagi dan lagi hingga dia hampir tersungkur. Kulihat dengan penuh kesayuan dia merangkak menuju ke lorong itu. Walaupun kepedihan, walaupun keperitan dia terus mencorakkan warna hitam ke atas kain putih yang terbentang disepanjang lorong itu. Dan hampir di sepanjang orong itu air matanya membasahi bumi.

"bilakah tangisannya akan berakhir?" hati kecilku tertanya sendiri. Dia kini berada di persimpangan 2 lorong. 2 lagi lorong yang menenukan hidupnya. Dia kelihatan semakin keliru. Dia berpaling kearahku memohon semangat baru. Kali ini kulihat matanya penuh dengan semangat dan kekuatan. Mungkin kekuatan itu dikumpulkan sepanjang perjalanannya yang penuh dengan kehitaman itu. Lantas kutersenyum padanya. Dian mengangguk seolah2 mengerti. Dengan kekuatan, dia tidak lagi merangkak namun digagahinya untuk berdiri dan melangkah ke lorong yang dipilihnya.

Hari ini kulihat matanya seperti tiada lagi pernantian. Dikeningnya tiada lagi tanda kekesalan. Dia tersenyum riang lalu melambai ke arahku sambil mencorakkan warna ke atas kain putih di lorong barunya. Dia begitu bahagia. "sudah keringkah air matanya?" aku bertanya sendirian....


DEQJAA~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...