Monday, December 5, 2011

segalanya berantai.. fikir dulu sebelum share ;)

Salam malam nan indah..

Ketika ini aku masih di lab tercinta menghadap jurnal serta instrument yang masih belum berhenti berfungsi mengeluarkan produk yang aku ingini. Alangkah indah juga dapat baring-baringan di tilam empuk di rumah.. ohhh syahdunya...

ok2 back to the entry..

Semalam dan semalam yang lepas juga malam semalam yang semalam lepas aku asyik duk terima mesej pasal pengharaman pepsi je. Ada darah HIV la ape la... pening otak eden mikiornye...

Dalam pada tu sebelum aku menerima sms2 tersebut aku sudahpun membaca akhbar yang menyiarkan berita tentang hal ini. ok, kira aku ringkaskan berita adanya HIV dalam minuman pepsi dan seangkatan dengannya adalah tidak benar sama sekali.

Lantas aku teringat kisah aku ketika sekolah dahulu pernah menerima satu surat berantai.. ayat akhir surat tu kira bunyi camni la
"sebarkan kepada kaum muslimin dan muslimat jika anda menyayangi mereka".
Lalu apa aku lakukan? aku bawak surat tu p sekolah bagi kat sorang cikgu yang sangat aku percayai. Kemudian aku lupakan kewujudan surat itu. Semudah 1,2,dan 3.

Sekarang teknologi sudah canggih, tiada lagi surat menyurat namun ada facebook. Namun kecanggihan teknologi ini kadang2 digunakan oleh mereka-mereka yang tidak bertangungjawab dimana status berantai sekali lagi digunakan. Jika anda semua perasan banyak status-status yang di copy and paste ke wall yang ayat terakhirnya persis ayat di atas yang aku nyatakan tadi. Ini salah, itu salah, ada yang memasukkan hadis sedangkan hadis bukan dari sumber yang sahih, itu haram, ini haram, itu ada sumber khinzir ini, ada sumber arak.

Aku akui, kita semua sayangkan kawan-kawan, saudara-mara, teman-teman rapat juga saudara seIslam, maka apa jua info yang boleh menyelamatkan rakan-rakan daripada sebarang musibah akan kita kongsi. Ini adalah sikap yang betul. Namun, perkongsian meng'khinzir' buta kan boleh merosakkan malahan boleh mendatangkan fitnah dan keruntuhan kepada perniagaan seseorang. Ini salah. Mereka yang berpendidikan mungkin akan berfikir dua tiga kali tentang perkara yang anda share itu, tapi bagaimana mereka yang tidak berpelajaran? Mereka akan percaya dengn membuta tuli kan? Oleh yang demikian, sebelum berkongsi apa-apa info, apa kata selidiki dahulu. Jangan mudah percaya.

Akhir kata, fikir dahulu sebelum SHARE...;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...