Tuesday, November 29, 2011

MONOLOG: Akal Dan Hati

Berbaring menghadap langit. Melihat beburung berterbangan di media pergerakannya. Lalu akal dan hati bermonolog sesama sendiri

AKAL: Wahai HATI, mengapa engkau seringkali meninggalkan aku? Mengapa seringkali engkau pergi jauh dariku?

HATI: Entahlah AKAL, aku terkadang pentingkan diri. Seringkali aku menurut kataku.

AKAL: Apa mahumu lagi?

HATI: Aku juga tidak mengerti apa mahuku. Aku juga tidak tahu apa inginku. Aku juga tidak pati apa hendakku. Seperti ada yang tidak kena. Seperti ada yang tidak lengkap

AKAL: Mengapa engkau sering membiarkan aku sendiri? Bukankah kita harus bersatu?

HATI: Benar, namun rasa ini tidak dapat di tepis wahai AKAL

AKAL: Mereka sering berkata, pandangan aku selalu terkeliru manakala pandanganmu itu yang hakiki. Maka, aku perlukanmu wahai HATI. Aku perlukanmu untuk tuan kita membuat suatu perhitungan. Tanpamu aku pincang.

HATI: Sahabatku AKAL, doakanlah aku supaya berubah, tidak terlalu rapuh tatkala diri diuji, tidak terlalu pentingkan diri dan sentiasa bersamamu.

AKAL: Terima kasih HATIKU

Lalu aku bangkit. Kembali berjalan dengan kepala tertunduk ke tanah..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...