Friday, November 5, 2010

semoga pengorbanannya dihargai..

Salam...
Semalam saya berada di hentian bas bandar seksyen 14 Shah Alam. Jam menunjukkan jam 5.15petang. Orang ramai mula mengerumuni perkarangan hentian. Orang baru balik kerja barangkali desis hati saya. Namun, bila saya toleh ke kiri, orang indon. Saya toleh ke kanan, orang indon. Ramai sekali. Bertutur dalam bahasa yang tidak saya fahami. Usia mereka mungkin lewat 30an, mungkin juga 40an. Kebanyakannya wanita.

Saya tersenyum. Gigihnya mereka ke Malaysia mencari rezeki. Meninggalkan anak-anak dan suami. Apakah nasib anak mereka? Terbelakah? Atau terbiar serta terabai? Berpakaian lusuh, ditangan memegang sebuku roti. Saya lihat saja wanita tua itu. Mungkin sebaya dengan umi saya mungkin. Wajahnya saya tenung, garis - garis halus diwajahnya cukup menggambarkan kegelisahan. Apa yang difikirnya? Merindui anaknya di kampung agaknya.
Apakah anaknya tahu akan kesusahannya diMalaysia ini? ataupun anaknya seperti remaja2 lain yang hidup bersenang lenang disana? Apakah nasib suaminya di kampung. Masihkah setia atau sudahpun punya pengganti?

Tatkala saya memerhatikan wajah usang itu, saya lihat dia mengesat airmata. Apakah yang mengganggu jiwanya? Mungkin benar jangkaan saya. Tersebak di dada. Mungkinkah pengorbanannya dihargai keluarganya? Harapnya begitu.

Beberapa ketika kemudian, bas saya tiba dan saya perlu melangkah pergi. Saya iringkan doa untuk makcik berbangsa indonesia itu semoga Allah merahmati makcik dan segala rezeki yang makcik cari di dunia ini. semoga juga keluarga makcik tahu betapa susahnya makcik di sini...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...