Wednesday, December 15, 2010

aku dan puisi~~

Salam..
Mood sekarang mahu berpuisi. Tapi tiada idea yang datang. Arghh!! Ia ada tetapi xuncul. Tersembunyi di kotak hati agaknya.

Ada yang bertanya "bagaimana kamu menulis? Bagaimana puisi itu kamu ciptakan? Bagaimana idea datang?"

Bagi saya puisi itu hanya kata2 yang lahir dari hati, dan pemikiran. Idea datang kadang-kadang tidak terduga. Mungkin ketika makan, bersiar-siar, baru bagun tido, mandi, malahan ketika belajar juga ia bisa datang. Pernah waktu di bangku sekolah dulu ketika peperiksaan, idea itu datang mencurah2 sedangkan ketika itu paper matematik tambahan. Dengan kertas kotor yang digunakan untuk membuat pengiraan saya tulis puisi tersebut.

Idea tu datang dengan satu patah perkataan sahaja. Mungkin bagi orang lain, idea menulis datang dengan suatu situasi. Namun saya tidak. Saya hanaya memerlukan satu patah perkataan sahaja. Dan bila saya mula menulis ayat2 akan tercipta sendiri.

Adakah menulis puisi memerlukan bakat? Mungkin tidak, kerana sesiapa saja boleh menulis. Mungkin juga ya, kerana saya rasa bakat penulisan puisi saya sudah mulai tumpul. Tidak seperti di zaman persekolahan dulu dimana saya mampu menulis sekurang2nya seminggu sebuah puisi. Sekarang? Mungkin juga kerana kekangan masa, mungkin juga sudah kekeringan kata2 kerana sudah lama tidak melayan buku2 puisi seperti dulu disebabkan oleh terlalu banyak buku Chemistry yang perlu dibaca.. huhu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...