Tuesday, December 7, 2010

Salam Hijrah

Salam.
Hari ni satu Muharam 1423H.. opsss.. mungkin 2 Muharram 1423H sudah memandangkan matahari sudahpun menginjak jauh meninggalkan bumi dalam kegelapan. Membiarkan bumi dengan sinaran bulan dan kerdipan bintang2 penghias alam (ade bulan ke malam ni?)

Bercerita berkaitan hijrah. Ape itu hijrah? Ape hijrah pada pemikiran anda? Perpindahan? Integrasi? Pertukaran? Perubahan? Anjakan paradigma?

1 Muharram. Apa pengertiannya bagi anda? Cuti am, bleh lepaking, tengok wayang, rest kat rumah. Petang tadi saya melalui Wet World untuk ke seksyen 14. fuhh.. sangat ramai orang beratur. Itu mungkin pengertian 1 Muharram bagi mereka. Dalam berita di tv3 jam 8 malam tadi ada menyiarkan perayaan 1 Muharram di Putrajaya. Saya tertarik dengan ayatnya berbunyi "Sambutan Maal hijrah 1423H disambut SEDERHANA bla bla bla" Kalau dibandingkan dengan sambutan tahun baru dengan ayat sebegini "Sambutan tahun baru disambut MERIAH bla bla bla". Kita seolah2 sudah lupa pengertian Maal hijrah. Pengorbanan Nasbi S.A.W dan para sahabat. Kaum Muhajirin dan Kaum Ansar yang sememngnya bermusuh.

1 Muharram detik permulaan
Perkiraan tahun Islam hijrah
Perpindahan nabi dan umat Islam
Dari kota Mekah ke kota Madinah
Atas keyakinan dan iman yang teguh
Kaum muhajirin dan Ansar bersatu
Rela bekorban
Harta dan nyawa
Demi menegakkan Islam hijrah.


Masih ingat lagu di atas? Mungkin ya. Mungkin tidak.

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijah itu perpaduan
Hijrah membentuk persaudaraan..


Hijrah....



Tadi saya chatting dengan salah seorang sepupu terapat g kini sedang menyambung pembelajaran di Guangzhao,China. Ada sesuatu meyentuh emosi saya Terasa betapa kerdil diri ini dimata Allah s.w.t. Terasa terlalu banyak dosa yang telah saya lakukan. Beliau (sepupu) lebih muda dari saya. Di Ghuangzhou, beliau temui sinar cahayaNya. Beliau telah berhijrah dari diri beliau yang dulu menjadi seornag yang jauh lebih baik. Menjadi seorang wanita yang suci jiwanya tanpa hatinya disentuh lelaki. Menjadi hambanya yang taat dan bersedia memperjuangkan Islam. Menjadi seorang wanita yang tulus. Beliau benar2 menyerah diri kepada Allah s.w.t. Alhamdullillah. Syukur. Untuk beliau, saya doakan semoga sentiasa istiqomah dan kental jiwanya walaupun berada di rantau orang.

Dan saya bila lagi??

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...